Kevään lampikalasteluja

Perhokalastuskausi on perinteisesti alkanut Sloveniassa tai sumarireissun merkeissä. Edellisestä Slovenian reissusta on tosin vierähtänyt jo useampi vuosi. Tänä vuonna sumarireissukin jäi heittämättä, vaikka kovasti reissua suunniteltiin pitkin alkuvuotta... Ei vaan saanut aikaiseksi. Täten kauden avaus ajoittui toukokuulle ja agendalla kirjolohen lampikalastus.

Helatorstai 9.5.2024

Tein kevään ensimmäisen reissun helatorstaina 9.5 Kukuljärvelle. Tuosta reissusta ei hirveästi kerrottavaa jäänyt, vaikka kalojakin tuli ihan kohtuullisesti. Siiman päässä venkoilevat kirjolohet eivät tällä kertaa aiheuttaneet oikein minkäänlaista onnistumisen tunnetta, kun aika nopeasti kävi ilmi, että tapahtumia saadaakseen tulee kaloille tarjota jotain isoa ja räikeän väristä. Vaihtoehtoisesti sitten saattoi kokeilla pikkuperhoja, joista nyt järvessä uineet kalat eivät ymmärtäneet yhtään mitään. Tähän kun vielä lisäksi kohtuullisen navakan tuulen, ei reissu kalastuksellisesti mikään kovin laadukas ollut, mutta ihan mukava ulkoilupäivä, ja samalla tuli todettua, että viime keväänä ärtynyt tenniskynärpää salli nyt heittämisen oikealla kädellä vuoden tauon jälkeen... JES!

25.5.2024

Yksi kevään ja alkukesän perinne on ollut myös käydä Pätyn kanssa kalassa jossain. Tällä kertaa kohteeksi valikoitui Pirkanmaan perhokalastajien hallinnoima järvi/lampi Ylöjärvellä. Itse pääsin paikkaan vierailija-statuksella Pätyn liityttyä Pirkanmaan perhokalastajien jäseneksi viime syksynä. Toiveissa oli, että paikan luonteesta johtuen tällä kertaa kalastus voisi olla tuloksekasta myös muilla perhoilla, kuin räikeillä liitseillä ja boobeilla.

Saavuimme kohteelle jo aamulla kymmenen tienoilla katsomaan tilannetta. Järvellä oli seuraavana päivänä perhokalastuskurssi, ja seuraavana viikonloppuna SM-kelluntarengaskisat. Tästä syystä epäiltiin, että muitakin voi olla liikkeellä. Ruuhkaa ei kuitenkaan ollut, joten ostimme luvat ja lähdimme tutustumaan järveen. Aluksi lähdettiin liikkeelle veneellä, ja kelluntarenkaat jätettiin rantaan välinesäädön vähentämiseksi. Kiertelimme aluksi järveä lähinnä sillä silmällä, että jos sattuisimme näkemään kirkkaassa vedessä kaloja, joille pääsisimme tarjoamaan perhoja. Pintakalvo oli kuitenkin aika hiljainen särkiparvia lukuunottamatta. Itse lähdin liikkeelle yhden vavan taktiikalla (Stillmaniac + Barrio GT90 + 3 buzzerin/nymfin litka), ja olin jo aika vahvasti päättänyt, että tämä päivä tullaan kalastamaan vain buzzereilla/nymfeillä ja pintureilla.

Tästä se kalareissu alkaa: Loitsu ja veneen siirtäminen lähtörantaan ajatuksen voimalla... Vai olikohan tässä kuitenkin menossa siimojen oikominen.

Ensimmäiset kunnon kalahavainnot tehtiin lähes täyden kierroksen loppupuolella. Aivan älyttömän kokoinen siika (joka ei kuulemma ehkä ollutkaan siika, vaan saattoi olla myös turpa, toutain, säynävä tai mamelukki) kruisaili pintakalvossa veneen lähellä. Yritimme tarjota kalalle vähän kaikenlaista, mutta kiinnostus oli vähäinen. Näimme kalan vielä useamman kerran, sen kierrellessä pintakalvossa lähellä venettämme, mutta tyydyttiin lähinnä ihailemaan kalaa, kun se ei perhoihimme aiemmin reagoinut millään tapaa. Hetken heittelyn jälkeen sain ensimmäisen kalan, ~30 cm siian, joka kelpuutti kohtuullisen syvältä kolmen buzzerin/nymfin litkan päätyperhona olleen mustan hopeakiereisen uv-liima-buzzerin. Hyvä aloitus! Itselleni ei liiemmin ole siikoja perhovälinein saaliiksi tullut... Tyypillisesti siiat ovat pitäneet minua lähinnä pilkkanaan. Hetki tästä, ja samoilta paikoilta tömähti syvältä samaiseen perhoon vielä pirteä kirjolohi.

Päivä aloitettiin veneestä, mutta myöhemmin nöyrryttiin ja kasattiin kelluntarenkaat kalastamisen helpottamiseksi.

Tässä vaiheessa päätettiin hakea kelluntarenkaat, koska kalastus veneestä oli aika vaikeaa, veneen pyöriessä ja liikkuessa jatkuvasti tuulen mukana, mikä taas antoi mahdollisuudet vain toisen meistä kalastaa kerrallaan. Renkaat kasattuamme tulimme samoille apajille jatkamaan hyväksi todetulla tekniikalla. Melko nopeaan tahtiin saimme molemmat vielä kirjolohet. Ottiperhoina molemmilla toimi päätyperhoina killuneet mustat buzzerit, kuinkas muuten. Tässä vaiheessa Päty siirtyi hieman etäämmälle tutkimaan uusia paikkoja. Itse seurasin perästä tovin kuluttua, Pätyn raportoidessa useammasta töksystä uusilla apajilla. Paikalle päästyäni ei kauaa tarvinnut heitellä, kun ensimmäinen asiakas kävi haavissa. Molemmilla alkoi olla kalakiima ohi, joten päätettiin pitää tauko, ja lähteä Ylöjärven ABC:lle syömään.

Tauon jälkeen jatkoin kalastusta siitä, mihin olin ennen ruokataukoa lopettanut. Olin jonkin aikaa heitellyt kahden perhon litkalla, edellisen kolmen perhon litkan mentyä tuhannensolmuun. Kahdella perholla piteli kuitenkin aika hiljaista, jonka epäilin johtuvan siitä, että perukkeesta tuli lyhyempi, ja päätyperho ui täten korkeamalla. Tein uuden kolmen perhon perukkeen, jonka kokonaispituus lähenteli taas varmaan 5-6 metriä. Kauaa ei tarvinnut uudella litkalla heitellä, kun alkoi paukkua... Neljällä peräkkäisellä heitolla tömähti kirre kiinni. Nyt pari kaloista oli myös keskimmäisessä perhossa, mutta edelleenkin tilanne oli se, että kalat olivat syvällä. En viitsinyt sen neljännen heiton jälkeen enää kalastaa tässä, joten kerin onget kasaan ja jäin katselemaan Pätyn kalastusta. Päty oli hetkeä aiemmin vaihtanut taktiikkaa, ja kaivoi nyt syvyyksiä liitsillä ja intterisiimoilla. Hyvin tuli tapahtumia näinkin, kunhan perhot sai vain riittävän syvälle.

Sää oli helteinen ja vähätuulinen, mikä herätti toiveita pinta-aktiivisista kaloista.

Koska kalaa oli tullut odotettua paremmin, ja molempien "vatsat oli täynnä", päätimme lähteä rantaan jaloittelemaan ja odottelemaan iltaa, jolloin mahdollisesti kalat nousisi pintakalvoon, ja täten pintaperhojen ulottuville. No, lopulta näin ei kuitenkaan käynyt... Kaloja kyllä pintoi, mutta pintakäynnit olivat satunnaisia mulahduksia pitkin järveä. Missään vaiheessa kalat eivät nousseet varsinaisesti pintakalvoon, vaan kävivät syvyyksistä pinnassa hakemassa jotain, jonka jälkeen painuivat takaisin syvyyksiin. Pintaperhon heittely olikin aivan hakuammuntaa, eikä tulosta tuottanut.

Yhteenveto

Kaikkinensa kohde oli tosi kiva! Vaikka nyt ongitut kalat olivat pääosin kohtuullisen hiljattain istutettuja (ulkonäöstä päätellen), osui sekaan myös muutama tosi pirteä ja ehjäeväisempi kala. Yhtä kaikki, se mikä itseäni ilahdutti, oli kalojen kiinnostus pikkuperhoja kohtaan. Tyypillisesti tuoreet istarit eivät tunnu ymmärtävän yhtään mitään nymfeistä ja buzzereista, ja jos tapahtumia haluaa, tulee usein alistua liitsi + boobi-linjalle.

Kalastin buzzereilla siten, että heiton jälkeen annoin perhojen olla staattisesti paikallaan noin 20-30 sek, jonka jälkeen lähdin kerimään siimaa takaisin hitaaaaaalllaaaaa hand-twistillä. Kaikki otit tulivat perhojen liikuttelun aikana, mikä tosin saattoi johtua siitä, että olen missannut suurimman osan tärpeistä erityisesti perhojen ollessa paikallaan. Päätin jo aamulla, etten käytä bungia tällä kertaa, vaan harjoittelen perhoihin tuntuman pitämistä ja siimankärjen liikkeiden seuraamista. Itse sain kaikki kalat mustalla buzzerilla. Pidin koko päivän litkassa 1-2 diawl bachia keski ja/tai yläperhona, mutta tällä kertaa niihin ei tullut yhtään tapahtumaa. Uskon että suurin tekijä oli kuitenkin uittosyvyys. Perukkeen paksuus oli pääosan ajasta 0.16 fluoro, lukuun ottamatta lyhyttä hetkeä 0.14 fluorolla, joka päätyi siimojen katkeamiseen kovassa tärpissä.

Ylhäällä iltapäivän käytössä ollut kolmikko, vasemmalta oikealle: yläperho (0 kalaa), keskiperho (2 kirjolohta), alaperho (1 kirjolohi). Alarivissä aamupäivän alaperhona ollut buzzer (3 kirjolohta ja 1 siika). Lisäksi tuli muutamia tömäytyksiä, jotka eivät tarttuneet.